Thirty Years War: Europe in Agony 1618-1648

... czyli zloty miłośników planszówek! Tu możesz także umawiać się na granie w Twoim mieście.
coolvon
Posty: 6
Rejestracja: 17 lut 2007, 21:09

Thirty Years War: Europe in Agony 1618-1648

Post autor: coolvon »

Szanowni forumowicze poszukuję kontaktów z graczami i znawcami gry w celu poznania zasad i funkcjonowania gry. Jestem żywo zainteresowany jej kupnem, ale instrukcja w języku angielskim nie pozwoli mi na dokładne zrozumienie zasad. Proszę o pomoc.
Awatar użytkownika
Hudson
Posty: 481
Rejestracja: 20 gru 2004, 00:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Na poczatek proponuje podac, z jakiego jestes miasta - to na pewno ulatwi kontakt :)
Awatar użytkownika
Rathi
Posty: 883
Rejestracja: 04 cze 2004, 10:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Rathi »

Stawiam na Warszawe ;-P
Robert Jaskuła
Dragonus - gry planszowe, sklep i wypożyczalnia
http://dragonus.pl/
coolvon
Posty: 6
Rejestracja: 17 lut 2007, 21:09

Post autor: coolvon »

Mieszkam w najstarszym grodzie Polski w KALISZU.

Dzięki wskazaniom innych użytkowników odkryłem tę pozycję:
Gustav Adolph the Great na stronce: http://wargamer.pl/index.php?id=5762 teraz chętnie poznałbym zasady :lol:

Bardzo proszę o pomoc
Awatar użytkownika
Hudson
Posty: 481
Rejestracja: 20 gru 2004, 00:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Za pomoca internetu to raczej nierealne, bo trzebaby w zasadzie przetlumaczyc instrucje, a watpie, zeby ktos sie tego podjął.
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Zgłoś się do użytkownika Grohmanna. On pisał recenzję tej gry http://www.gry-planszowe.pl/article.php ... -1648.html
Awatar użytkownika
Hudson
Posty: 481
Rejestracja: 20 gru 2004, 00:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Pędraku, ale my juz o innej grze mowimy
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Post autor: Blue »

Tak z ciekawosci, bo rzucasz tytułami troche malo popularnymi co za tym idzie- mozesz miec ciezko ze znalezieniem osoby ktora bedzie z twojej okolicy i grala w ta gre[no chyba ze znajdziesz fanatyka gier wojennych i sam sie wciagnie :)]

Grales w sciezki chwały? System P-P, najlepsza gra o tematyce wojennej wg rankingu BGG. Ogolnie znana i chwalona. Kosztuej 90 pln i jest w polskiej wersji jezykowej.

Tutaj recenzja:
http://www.gry-planszowe.pl/article.php ... hwaly.html


PS. Wiem ze szukasz gry z innego okresu, tylko proponuje, bo nie wiem czy wiesz o takiej grze wojennej. Jeszcze gry wojenne oferują los diablos polakos i wydawnictwo golebieski procz sciezek ma tez inne tytuły.

PS2. Moze wlasnie sprecyzuj jakie rzeczy w grze Ciebie interesuja, a my zaproponujemy cos co ma polskie tlumaczenie instrukcji?

PS3. Gustav jest do wyrwania na ebay.com za ok 50$, pewnie z wysylka do polski wyszloby <250 pln[tego akurat nie jestem w 100% pewny]
Awatar użytkownika
Mały brzydki pędrak
Posty: 984
Rejestracja: 24 sty 2006, 19:37
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 11 times

Post autor: Mały brzydki pędrak »

Hudson pisze:Pędraku, ale my juz o innej grze mowimy
A to przepraszam :oops: .
Awatar użytkownika
Hudson
Posty: 481
Rejestracja: 20 gru 2004, 00:14
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Hudson »

Blue pisze: Jeszcze gry wojenne oferują los diablos polakos i wydawnictwo golebieski procz sciezek ma tez inne tytuły.

Gustav jest do wyrwania na ebay.com za ok 50$, pewnie z wysylka do polski wyszloby <250 pln[tego akurat nie jestem w 100% pewny]
Golebiewski oprocz Sciezek oferowal tylko jeden tytul: Sukcesorzy Aleksandra Wielkiego.

Gustav jest do wyrwania w tym sklepie, ktory polecal dasilwa za znacznie mniejsza kwote, wiec nie radze sie fatygowac na ebay :)
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Post autor: Blue »

A bo rozbiliscie jedna gadke na dwa watki i nie wiadomo gdzie co napisane i jak odpisywac :P.
Awatar użytkownika
ozy
Posty: 3283
Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 7 times
Been thanked: 74 times

Post autor: ozy »

coolvon - pozwole sobie zacytować Strategosa z forum Strategie, opowiada o innej grze z systemu Musket&Pike:
Strategos pisze:Przeklęta wojna domowa w Anglii Karola I z Parlamentem...

Jest to rozwinięcie sytemu GBoH w nową jakość - system Musket & Pike . To pierwsza gra z tej interesującej serii.
Stworzono nową koncepcję dowodzenia wynikająca z podziału sił walczących na skrzydła popartą systemem rozkazów dla skrzydeł.

Trzy skrzydła( centrym prawe i lewe) i cztery typy rozkazów.
Atak
Stan gotowści,
Odpieranie ataku,
Odzyskiwanie sił
Przewidziano istnienie łańcucha dowodzenia( a więc nie sam zasieg dowodzenia dowódców ale przedłużenie go przez ciąg oddziałów .Jednostka poza tak rozumianym zasięgiem powininna wykonać ruch w kierunku dowództwa, lecz nie może wykonywać wielu akcji)

No i tu zaczynają się przyjemne komplikacje - otóż do zmiany rozkazów nie wystarcza wola gracza trzeba wykonac rzut kostką(w grze obowiązuje kostka k10) i sprawdzić wynik w tabeli .
Najbardziej elatycznym rozkazem jest jak sama jego nazwa wskazuje "stan gotowości" pozwala bowiem na łatwe przeście zarówno do obraony jak i ataku jak również czy też do działań reorganizacyjnych
Żeby skrzydło, na którym wydaliśmy rozkaz obrony mogło zmienić rozkaz na atak musimy wyrzucić 0-3 ( ponieważ zatrzymać atak jest trudniej zmiana w przeciwnym kierunku wymaga rzutu 0-2)
Przewidziano trochę modyfikatorów .
Zeby ustalić która strona będzie mogła akywować któreś ze swoich skrzydeł pierwsza musimy ustalić, który z graczy wydał wiecęj świadczących o aktywności rozazów swoim skrzydłom (preferencje są oczywiste jak wydałem rozkazy ataku wszystkim skrzydłom mam pierwszeństwo przed przeciwnikiem nakazującym tylko jednemu skrzydłu atak) . Zawsze jednak atywacja powinna nastepować zgodnie z kolejnością pzredstawiona wyżej : atak , gotowowść, obrona , odzyskiwanie sił.
Powinna ale ... Podobnie jak w grach systemu Wielkich Bitew mamy możliwości zarówno kontynuacji aktywności naszego wodza- w wypadku systemu M&P Wing Commandera- jak i przejęcia incicjatywy przez wodza strony przeciwnej .Szanse na kontynuacje akcji i przejecie są tradycyjnie wieksze dla dowódców tego skrzydła ,które ma "aktywniejszy rozkaz".
W fazie aktywacji jest też ciekawie .Możliwości ruchu i walki są wyznaczone przez rodzaj wydanego rozkazu Maszerujace oddziały narażaja sie w razie wejscia na trudny teren za dezorganizacje ( dwa stopnie) która pzrede wszystkim ogranicza zdolnoci ruchu nawet do 0.Podobne efekty daje udział w starciu jak i ostrzał artyleryjski. Co do stzrelania to inaczej strzela cieżka piechota - mogaca oddać muszketami salwę a inaczej kawaleria ( dwa strzały z pistoletów przed przeładowaniem)i lekka piechota. Możliwy jest również manewr wycofania z oddaniem strzału( wtedy jednak szanse na trafienie są mniejsze)
Wyniki ostrzału- jest ostzrał obronny przeprowadzany najpierw- moą spowodować ( choć nie musżą ) koniczność testu morale.Taki test staje się obowiazkowy po określonej ilości trafień.
Walka wręcz kończy się utratą poziomów morale ( w sumie są trzy utrata nastepnego to elimimnacja)przez przegrywajacego walkę i wycofaniem .
Jest mozliwośc wykonania taktycznego kontrataku przez oddział strony nieaktywnej będący w kontakcie z przeciwnikiem jeśli strona aktywan nie wyznacyzła go jako cel ataku.( ciekawe rozwiazanie zamiast typowego nakazu atakowania wszystkiego co jest w strefie kontroli )
Niesamowite konsekwencje daje udana szarża kawalerii. Jeśli kawaleria wygrywa walkę może dojść do pościgu w miejscu pzrełamania szyków wroga i wtedy dodatky rzut może zadecydować o eliminacji uciekinierów.
Co ciekawe może zdarzyć się ,że dojdzie do tego ,że w zapamiętałym pościgu kawaleria będzie musiała opuścić planszę ( nie traci się punktów zwycięstwa ale oddział nie weźmie udziału w dalszej grze)

PS W oczekiwaniu na zaplanowaną grę z Archaniołem( równeiż szczęśliwy nabywca gry ) przeprowadziłem mały teścik.
Idealnie do tegp celu nadaje się bitwa pod Edgehill . Historyvcznie doszło tam do szarży kawaleryjskiej rojalistów na obu skrzydłach . Szarżujący "królewscy" w pogoni za przeciwnikem opuścili pole bitwy zostawiając piechotę bez osłony co wykorzystały stojące w rezerwie oddziały kawaleryjeskie parlamentu wykunuąc niszczące uderzenie na zwycięską wyadawało się piechotę Króla Karola.
W grze było poczęści podobnie z tym ,że rojalistyczna kawaleria rozniosła doborową brygadę piechoty parlamenu po czym powiedziała planszy Good Bye....

http://www.boardgamegeek.com/game/3408

http://www.gmtgames.com/tacw/main.html
Strategos pisze:Mamy następującą tabelę rezultatów walki wręcz :

(wyjaśnienie- odnośnie morale są następujące stopnie : normalne osłabione , złamane ,nastepny stopień prowadzi do eliminacji oddziału)

<=O Atakujacy eleminowany - sprawdzian pościgu kawalerii , obońca moze wejsc na pole z którego atakował napastnik

1,2 Złamanie morale Atakujacego ucieka on o 2 pola - sprawdzenie czy ma miejsce pościg kawalerii, obońca moze wejsc na pole z ktorego atakowano,

3 Osłabienie morale atakującego jego ucieczka o 2 pola, obrońca może wejsc na pole z którego atakowano
4 Osłabienie morale atakującego ucieczka o jedno pole , obrońca nie może wejśc na pole skad atakowano
5 Osłabienie morale obońcy , ucieczka o jedno pole , atakujacy nie może zająć poja obrońcy ,
6 Osłabienie morale obrońcy ,ucieczka o dwa pola atakujący musi wejśc na opuszczone pole
7,8 Złamanie morale obrońcy , jego ucieczka o 2 pola , atakujacy musi wejsć na opuszczony heks , sprawdzian pościgu kawalerii
9 i wiecej :Obrońca wyeliminowany atakujacy musi wejsć na jego heks sprawdzian pościgu kawalerii

Kawaleria " szarżuje" -nie ma tu tego terminu jęsli nie dokonując zwrotu pzrebiegnie dwa heksy wtedy ma modyfukator plus dwa do walki .
Jej siła nie wyraża się jednak tylko w tym modyfikatorze gdyż impet atakujacej cieżkiej piechoty to plus 1 ( a tabela opisujaca modyfikacje w walce poszczególnych 3 rodzajów oodziałów tj kawalerii cieżkiej i lekkiej piechoty wskazuje na ujemny modyfikatror kawalerii przeciw cieżkiej piechocie -1 w sumie szarża daje 2-1 czyli plus jeden jako modyfikator do rzutu k 10 .
Kawaleria jest pzrydatna do zdnobywania VP bowiem jeśli osiągnie wynik wskazujący na możliwość pościgu mamy dodatkowy rzut.
0-2 bez efektu
3-5 ścigany wyeliminowany w pościgu
6 i więcej pościg poza mapę uciekajacy i ścigany wychodża poza mapę jednostka kawaleryjska mimo wygrania walki nie moze powrócić choć jej brak w dalszej grze nie wpływa ujemnie na punkty zwycięstwa.

W sumie więc tylko kawaleria wykonuje "ponowiony atak " a właściwie zadaje decydujacy cios w pościgu -przy odrobinie szczęścia .
Rolę nacisku na wybranym kierunku uderzenia pełni kontynuacja aktywacji skrzydła .

Starty z powodu ostrzału nie są poczatkowo tak dotkliwe dopiero pózniej mogąą zanim doprowadzą do eliminacji osłabionej jednostki spowodować jej rozpad w wyniku stopniowego utraty morale z tym że w przypadku oddziałów posiadajacych gorsze parametry idzie to szybciej.
Straty morale w wyniku walki wrecz mogą spowodować utratę jednostki stosunkowo szybko wystarczy przegrać jednostką trzy walki jeśli nie podreperuje się jej morale i out lub nawet jedna czy dwie co zdarza się rzadziej ale zdarza :). Do tego dochodzi skuteczny atak kawalerii , który może przyspieszyć znacznie eliminacje choć jak widać nie zawsze całkowicie bezkarnie.

Możliwe modyfikacje do walki wręcz:
powoływane wyżej zalezności zwiazane z rodzajami sił uczestniczacych w walce - minitabelaka 3x3
parametry wodzów,
róznica parametrów morale na żetonach
dezorganizacja i jej poziom ,
różnica siły walczacych - liczą sie jedynie przewagi 2 do 1 i 4 do 1
prowadzenie przed walka osrtzrału w tym oddanie salwy
teren itd

To może to być szybka gra tymbardziej, że żetonów w niektórych bitwach nie jest wiele) choć przecież nie musi :)

Te nagłe załamania choć tak dobrze się zapowiadało ,nieoczekiwane powodzenie ataku mnimo niesprzyjających zdawałoby się warunków odpowiada klimatowi zmagań na polach tej wojny domowej. Stało się to dla mnie widoczne po przeczytaniu bardzo dobrej książki Bellony z serii HB Naseby 1645 Jarosława Wojtczaka.
Strategos pisze:Obiecana relacja z walk w wojnie domowej w Anglii.
Rozegralismy z Archaniołem FtF dwie bitwy .

Najpierw Naseby

Wybrałem stronę legalnej władzy czyli króla i jego kawalerów a mój Szanowny Przeciwnik wcielił się w wodza okrągłogłowych buntowników. Niestety w poczatkowej fazie bitwy w jednej z szarż poległ nieodżałowany, najlepszy wódz Korony, Rupert .To było tragiczne zdarzenie ponieważ siły Karola I w tej bitwie były zbyt szczupłe aby mógł on sobie pozwolić dodatkowo na takie fatalne zaburzenie struktury dowodzenia.Królewscy próbowali ratować systuację zdecydowanym atakiem w centrum .Przreciwnik odpowiedział kontruderzeniem w centrum i dewastacją znacznie gorzej dowodzonego prawego skrzydła .Kontratak sił parlamentuw centrum zatrzymała jedna z brygad ogniem salwowym , który załamał morale wroga. Niestetety przewaga liczebna okrągłogłowych spowodowała to iż usiłująca wykorzystać powodzenie królewska brygada została po zażartym starciu wyeliminowana z walki . To był decydujący moment ostatniej fazy bitwy .Choć na lewym skrzydle pzrewagę uzyskali konni kawalerowie zabijając samego Cromwella porażka prawego skrzydla wraz z załamaniem się ofensywy w centrum spowodowala klęskę Karola I .

W dugiej bitwie ,którą rozegraliśmy pod Marston Moor zmienisliśmy strony konfliktu . Parlament znów miał przewagę liczebną i dysponowął wielką liczbą dwuheksowych jednostek ciężkiej piechoty uzbrojonej w muszkiety . Ale to był mój Parlament he he.Archanioł miał tylko jedną taką jednostkę a jego ciężka piechota składała się w przeważającej mierze z pikinierów.To wogóle ciekawa konfrontacja bo teoretycznie silniejsze dwuheksowe oddziału ciezkiej piechoty w wypadku powodzenie ataku w poscigu zmuszone są nieraz wchodzić w szczerbę w obronie jednooheksowych pikinierów tylko skrzydłem narażając się na atak z flanki .

Jedyna legalna wałdza w kraju czyli Parlament rozpoczeła działania zbrojne przeciw pzrebrzydłym buntownikom ,reprezentowanym przez złego i niegodnego Korony króla Karola od ostrzału liniii przeciwnika przy pomocy artylerii. Na prawym skrzydle Parlament próbował zorganizować natarcie chcąc wykorzystać sytację kiedy Królewscy mieli pasywny rozkaz odpierania ataku podczas gdy wojska parlamentu zagrzewała do boju trąbka z melodyjką wzywającą do ataku. Tym niemniej w tym scenariuszu Parlament ma 3 wodzów pełniących funkcje głównodowodzącego( o tym kto dowodzi w etapie decyduje los) i to wymusiło zmianę planów . Uderzenie na prawym skzrzdle musiało zostać odłożone do lepszego momentu gdyż zbyt dużo czasu zajęłoby uprządkowanie ododziałów kawaleryjskich schodzących w kierunku przeciwnika ze wzgórza przy jednocnym realizowaniu pzrewagi liczebnej w centrum. W tej sytuacji najlepszym rozwiazaniem okazało ę właśnie jak najszybsze ,uderzenie w centrum z wykorzystaniem siły brygad uzbrojonych w muszkiety . Brygady te ruszyły ochoczo do boju . Szkoci i Anglicy ramię w ramie zaiste egzotyczny nieco widok . Na poczatku atak przebiegał chaotycznie ponieważ artyleria królewska nie próżnowała . Kilka trafień załamało szyki nacierających i atak utknął .Wodzowie Parlamentu analizowali pośpiesznie sytacje i zwyciężyła rozwaga. Jedna z brygad szkockich została nawet cofnięta w celu poprawienia pozycji do decydujacego ataku w celu skierowania go obok żywopłotu , który utrudniał znacznie szturm.Wrogowie króla postanowili poprzedzić natarcie zmasowanym przygotowaniem artyleryjskim . Artylerzyści parlamentu okazali się mistrzami w swoim fachu zmusząjąć szybko i odpowiednim momencie do milczenia najgroźniejsze barterie królewskie . Lewe skrzydło Parlamentu zostało zabezpieczone przed ewentualnym atakiem kawalerii przez dragonów i centrum w końcu ruszyło. Na poczatku tej fazy walki udało się w starciu wręcz wyeliminować jedyny dwuheksowy oddział królewskich . Krótko potem szanse wydały się wyrównywać poniważ zmuszony do odwrotu identyczny oddział parlamentu został, rozbity w ucieczce.Jednak następne uderzenia ciężkiej piechoty na całym centralnym odcinku frontu ,w warunkach kiedy nie mogła pomóc obrońcom artyleria ,doprowadziły w niektórych miejscach do przełamania .Królewscy mogli kontratakować ale niebezpieczeństwo dla nich tkwiło w nienaruszonych brygadach rezerwowych idących w drugiej linii i gotowych do natychmiatowego wsparcia atakujacych .W tej skomplikowanej sytuacji Przeciwnik zrezygnował z dalszej walki.

Sytem jest naprawdę bardzo przemyslany i grywalny a bitwy emocjonujące. Zero znużenia ,nawet przy stosunkowo dużej ilosci żetonów. Bardzo sprawdzają się reguły wydawania rozkazów skrzdłom. Między innymi dzięki nim nie czeka się długo na ruchy przeciwnika ( kiedy jedna strona atakuje druga zmuszona jest niekiedy nie tylko do obrony co wydatnie ogranicza manewr ale również do zbierania sił - co z kolei nie wymaga rzutów kostka tylko automatycznie pozwala na zdejmowanie żetonów osłabienia morale lub dezorganizacji szyku.Kolejne przemienne aktywacje zmuszaja do uważnego śledzenia na bieżąco sytuacji .
Polecamy gorąco gry tego sytemu wszystkim miłosnikom gier szczebla taktycznego .
Z Archaniołem planujemy rozegranie, w przyszłości urlopowej :) )wszystkich dotstępnych ,w sysetmie M&P , bitew wojny trzydziestoletniej na dwudniowej sesji :D .
Więcej tutaj http://www.strategie.net.pl/viewtopic.php?t=74
ODPOWIEDZ